




TYÖSTÄ VAPAA KULTTUURI
Poriginal galleria 23.11.-13.12.2024.
Eteläranta 6, 28100 PORI
Näyttely käsitteli työstä vapautumista, erityisesti liittyen taiteelliseen toimintaan ja siihen sisältyvään
mahdollisuuteen jäsentää suhdetta työn tekemiseen. Näyttelyssä oli esillä Ronja Siitosen valokuvaa ja
tekstiä yhdistävä, päiväkirjamainen ja tunnustuksellinen teoskokonaisuus, jonka lähtökohtana on
viiden kuukauden työttömyysjakso, Jaakko Pallasvuon esinemuotoisia teoksia sekä Eurooppa
kieltäytyy työstä hankkeeseen liittyviä elementtejä: Henri Salosen ottamia valokuvia, Ilona
Raivion dokumenttielokuva Työn yöstä autonomiaan sekä jaettavina printteinä Klaus Maunukselan ja
Pontus Purokurun esseet. Tämän lisäksi näyttelyssä oli luettavissa Khaos kustantamon Eurooppa
kieltäytyy työstä-hankkeesta toteuttama julkaisu, jossa on hankkeen tiimin Lasse Poserin, Ilona
Raivion ja Henri Salosen tekemiä haastatteluja. Julkaisu on myös myynnissä näyttelyn yhteydessä.
Osa näyttelystä oli esillä Porin Seudun Työttömät ry:n toimitiloissa osoitteessa Mikonkatu 21, Porissa.
Yhdistys on perustettu vuonna 1992 ja toimii aktiivisesti työttömyyden vähentämiseksi sekä
työttömien toimeentulon, toimintakyvyn ja työllistämisedellytysten edistämiseksi. Yhdistys järjestää
jäsenistölle koulutus-, harrastus- ja virkistystoimintaa, jakaa ruoka-apua ja ylläpitää muun muassa
pukuvuokraamoa, kirpputoria, ompelimoa, kutomoa sekä syksyisin tuoremehuasemaa. Pääasiassa
kirpputorin tiloissa esillä oleva osuus oli nähtävillä kirpputorin aukioloaikoihin arkipäivisin kello
10-15.

LABOUR-FREE CULTURE
Poriginal gallery 23.11.-13.12.2024
Address: Eteläranta 6, 28100 PORI
Artistic work entails potential to make visible alternative relationships to working. Nonetheless at the
same time it is good to acknowledge the self-exploitation, structural unemployment and unorganised
nature of the way of working and the fact that artists are also often driven to somewhat forced
position as self-employed entrepreneur.
This exhibition dealt with the concept of liberation from work, especially related to artistic activity
and its possibility to reconfigure what work is. Presented in this exhibition was works by Ronja
Siitonen combining photographs and text and with a diary style note taking. The starting point for the
work has been five month period of unemployment. Jaakko Pallasvuo's works that were presented in
the exhibition verged on the line between an artifact and an artwork. Also present in the exhibition was
be elements from the project Eurooppa kieltäytyy työstä [Europe renounces from work] that consists
of a documentary film by Ilona Raivio, photographs by Henri Salonen, and essays by Klaus
Maunuksela and Pontus Purokuru. The publication of the project in Finnish has been published by
Khaos and consists of interviews made by Lasse Poser, Ilona Raivio and Henri Salonen. The
publication was also available adjacent to the exhibition.
Part of the exhibition was present in the premises of the association of Pori area's unemployed
[Porin Seudun Työttömät ry] at the address Mikonkatu 21 in Pori. The association has been
established in 1992 and works actively to reduce unemployment as well as supports the livelihood
and activity of the unemployed. The association organises courses and recreational activity to its
members as well as runs a food bank and offers services such as dress rental, drift store, dressmakers'
shop, weaver's shop and in autumn a fresh fruit juice press. The exhibition was presented mainly in
the drift store (Kirppari Mikis) that is open from 10-15 on weekdays.
TYÖSTÄ VAPAUTUMINEN
(ESSEE KOKONAISUUDESSAAN:
Työstä_Vapaa_Kulttuuri.pdf)
"Antaakseni summittaisen näkemyksen mittakaavasta, jolla työn määrää olisi välttämätöntä vähentää
pysyäkseen hiilidioksidipäästöbudjetissa, jotta pysyttäisiin alle kahden asteen lämpenemisessä,
työtuntien OECD-maissa tulisi olla niinkin vähäinen kuin 5 tuntia viikossa."
Lähde: The-Ecological-Limits-of-Work-final.pdf (autonomy.work)
Työstä vapautuminen voi tarkoittaa, että teemme ajallamme vain jotain, jonka koemme tärkeäksi ja
mielekkääksi. Kieltäytyen tekemästä mitään muuta. Samalla tunnustaen myös muiden oikeuden tehdä
näin. Se on erilaisten toimijuuksien, eli työn kentän näkyvyyttä.
Taiteellisessa toiminnassa työn eräänlaisen omaehtoisuuden on nähty olevan yksi sen eduista. Eli kun
taiteilija itse päättää mitä hän tekee, niin sen kautta vältetään tai ainakin vähennetään riistoluonteisen
työn roolia, eli tilannetta, jossa tekeminen jäsennetään ensisijaisesti kysynnän kautta määrittyviksi
myytäviksi tuotteiksi ja vaihtoarvoon sidotuksi ajan käytöksi. Taiteellisen toiminnan tämän tilanteen
ulkopuolisuuden perustana on ajatus, että taiteilija tekee työtään ensisijaisesti mielekkyydestä
osallistuessaan sen ilmentämiseen ja määrittämiseen mitä taide on. Taiteilija olisi siis ikään kuin
saanut luoduksi jotain "autonomiaa" omalle tekemiselleen yhteiskunnassa vallitsevalta tuotannollisen
työn eetokselta kieltäytymällä myymästä omaa aikaansa tavaramuotoisella logiikalla.
Taiteellinen työ ei ole ainut toimiala, jossa itsensä työllistäminen (eli työnsä tekeminen "itselleen")
näyttäytyy kuitenkin usein joustavuuteen perustuvana itseriiston muotona, jossa jatkuva
sopeutuminen, oman osaamisensa markkinoiminen tai kehittäminen markkinoiden käyttöön kuluttaa
omaehtoisen vapauden tunteen ja ilmentyy jatkuvana epävarmuutena ja sisäistettynä tarpeena ansaita
tila työnsä tekemiselle. Markkinamekanismin vastaisen kritiikin kärki perustuu sille, että emme
todellakaan tee kaikkea vain odottaessamme saavamme siitä jonkin (rahallisen tai rahattoman)
korvauksen, vaan usein siitä huolimatta. Taiteilijuuden vaarallisuus työnä perustuu tämän
ylijäämäisyyden jatkuvalle tuottamiselle. Tämä saturoi markkinat samalla tuoden esiin erilaisten
portinvartijoiden roolin.
Taiteilijoiden työskentely sisältää potentiaalia tehdä näkyväksi vaihtoehtoisia suhteita työn
tekemiseen. Samalla kuitenkin on tärkeää tunnistaa luovaan työhön liittyvän itseriiston, rakenteellisen
työttömyyden, järjestäytymättömyyden sekä pakkoyrittäjyyden roolit.
Näyttely käsittelee työn kulttuuria ja siitä kieltäytymistä tai vapautumista. Työstä vapautumista voi
mallintaa vain osallistumalla kulttuurin muutospotentiaalin todentamiseen. Työstä riistävänä ja
planeetan ekologisen kantokyvyn romahduttavana toimintana tulee vapautua. Loputonta kasvua
rajallisella planeetalla ei ole. Työn kulttuurin on tultava päätökseensä, mutta työ-sanan voi kenties
pelastaa uusiokäyttöön kasvua kaiken elämän kustannuksella tavoittelevan kapitalismin ikeestä. On
tarve luopua epämielekkäästä, turhasta ja suorastaan vahingollisesta työstä, joka orjuuttaa, ottaa
kaiken ajan, valtaa tilan ja typistää mahdollisuudet toimia, joka tuhoaa ihmisyyden ja
mahdollisuuden arvostaa asioita ilman palkkiota.
Taideinstituutio voi tarjota juurikin tukea tälle työn kulttuurin muutokselle. Niin aineellisesti kuin
aiheellisestikin. Työ on nähty tapana jäsentää ihmisen yhteiskunnallinen rooli. Siksi se on edelleen
keskiössä, kun mietimme mitä teemme, miten sen perustelemme ja mille sen perustamme.
Ilmastokriisi ja luontokato tarkoittavat pysyvää muutosta siinä mitä on olemassa. Paljon katoaa, häviää
ja kuolee siten, etteivät ne enää ilmennä elinvoimaa kenellekään. Taiteilijuudella merkitään asioita,
joista välitetään. Se voi olla työtä ja jonkin asian työstämistä, mutta se voi myös olla toisin näkemistä,
havainnon luomista tai keskittämistä. Kaikesta uhanalaisuudesta huolimatta taiteellisella työllä on
pysyvyytensä ja kytkeytyneisyytensä. Se, että taiteilijat nimenomaan tekevät työtä siitä huolimatta,
ettei sitä tueta tarpeeksi tai nähdä hyödyllisenä toimintana, kertoo jotain elintärkeää mielekkyyden
merkityksen kantovoimasta.
Tämä on Poriginal gallerian viimeinen näyttely tässä entiseen suolavarastoon rakennetussa tilassa.
Vuodesta 1984 alkaen Porin Etelärannassa ollut taiteen esittämisen tila, siirtyy Poriginal nimisenä
museon yhteyteen vuonna 2025 ja samalla muuttaa toimintaperiaatettaan. Tila muuttuu paitsi
maksuttomaksi taiteilijoille mutta sen lisäksi näyttelystä maksetaan korvaus. Poriginal tulee olemaan
edelleen avoimeen hakuun perustuva taiteen esittämisen tila, jonka tarkoitus perustuu
mahdollisuuteen monipuolistaa taidemuseon näyttelykalenteria tuoden esiin erilaisia
lähestymistapoja taiteen esittämiseen ja tekemiseen, sekä osallistua ajankohtaiseen keskusteluun.
Tämän Poriginal-tilassa nähtävän viimeisen näyttelyn taustalla vaikuttaa näkemys, että
taideinstituution, kuten taidemuseon, tehtävänä on myös ymmärryksen tuottaminen siitä mitä on
taiteilijoiden työ.
LIBERATION FROM WORK
Shorter Working Weeks - The Autonomy Institute:
"To give a rough idea of the scale of the necessary reduction of work: to stay within a 2°C-
compatible carbon budget, working hours in OECD countries would need to be as low as
five hours per week."
Liberation from work could mean that we will use our time only doing those things that we feel
important and rewarding. Renouncing from doing anything else. At the same time also
acknowledging that others have right to do so as well. It is the visibility of variety of actors on the field
of work.
In artistic activity working for oneself has been perceived to be one of its benefits. A situation where
an artist decides themselves what they will do might evade or at least lessen the impact of exploitative
work - meaning the situation where working is first and foremost about making sellable products and
utilising time dependent on its market value. The ability to work outside this set up is based on the
idea that as an artist one is working mainly because of the perceived interest in participating in
forming and defining what art is. Artist has sort of carved up some "autonomy" for their own work
from the prevalent logic of work and its productive ethos, by renouncing primarily to sell their work
and time as a product.
Artistic work is not the only line of work that being self-employed is seen as a form of self-
exploitation. As based on constant adaptivity, marketing one's own abilities as well as developing
them for the use of market drains the sense of freedom, and manifests itself as a constant insecurity as
well as internalised need to earn the possibility to make one's own work in the first place. Critique for
this market driven situation culminates in the fact that we don't do all the things we do expecting to
gain some form of - monetary or not - compensation, but often despite it. Artistic practice as work is
based on constantly producing sort of a surplus that saturates the market, and at the same time
bringing forward the role of various gatekeepers.
This exhibition deals with the culture of work and the issue of renouncing or liberating from it. Labour
free culture can be acted upon only by participating on pushing the culture's potential for change. We
must be fiberated from work that is exploitative, as well as catastrophically damaging for the entire
planet. Endless growth doesn't exist. The culture of work has to come to its end, but perhaps the term
'work' can be saved from the excruciating growth-based capitalism. There is a need to renounce from
unpleasant, unnecessary, and straightforwardly harmful work, that enslaves people, takes up all time,
and limits the possibilities to act, destroying the humanity and the possibility value things without
asking for compensation.
An art institution can offer support for this kind of change in the culture of work. Both in the form of
examining the thematic of work as well as in practice supporting artistic work. Work has been seen as
the way to address the societal role of being a human being. Therefore, it has a central role in
formulating what we think we are, and also how we justify what we do.
Climate crisis and wildlife and biodiversity decline mean a permanent change in what exists. A lot
will disappear and die so that it won't provide vitality for anyone. Being an artist is about taking note
of things that one cares about. It can also be work, and working towards something, but it can also be
about seeing differently, creating observations, or focusing on them. Despite of being constantly
endangered, artistic work has its own resilience and stability as well as connectivity. The fact that
artists often work despite not being supported, or seen as useful, tells something about the strength of
wilfulness; how wanting to do something is a powerful thing.
This is the last exhibition of Poriginal gallery in this space that was constructed in a space that used to
be an old salt storage. Poriginal has been located on this premises at the riverbank of the city of Pori
from the year 1984 onwards. From 2025 onwards keeping the name Poriginal gallery activity will
relocate inside the museum space located nearby. At the same time Poriginal will change its
operational principles and start to offer a fee for the exhibiting artists. When Poriginal gallery started,
and up until the year 2024, Poriginal has functioned at the same mode that many galleries in Finland,
charging a fee from the artists to exhibit on the space. This will now come to its due end. The Pori Art
Museum will still have an open call to exhibit in Poriginal to gain a wide variety of proposals for
exhibitions and having thus possibility to provide versatility to the exhibitions held in the museum,
allowing for alternative and different approaches to art making as well as activating participation on
timely discussions. This last exhibition that will be seen in the inaugural Poriginal space is focused on
highlighting one task of an art institution, like art museum, has - to provide understanding of what
artistic work entails.
Kuraattori/curator: Miina Hujala